Pití kávy v zimě: Zimní únava vás nezastaví

Kava_v_zime

Ne nadarmo vypijí nejvíc kávy na světě Finové. Jejich průměrné 4 šálky denně dělají v ročním souhrnu úctyhodnou spotřebu 26 kilogramů kávy na hlavu. Důvod už asi tušíte: Téměř celoroční zima a snaha se s ní popasovat co nejvíc produktivně.

Finové a Norové: Největší spotřebitelé kávy na světě

Zmíněné 4 kávy představují průměrnou spotřebu na jednoho Fina. Ve skutečnosti ti, kdo kávě holdují, denně vypijí klidně 8 až 9 šálků. Největší borci dokonce až 30 šálků. 

Povinné kávové přestávky tu mají 2× denně. Není se čemu divit, protože teploty tu klesají až k mínus 40 stupňům Celsia, světla je málo a večer nastává velmi brzy. Horké nápoje jsou tak k ohřátí a probuzení skoro nutností.

Nic se nemá přehánět

Z našeho článku káva a pracovní výkon už víte, že tito náruživí milovníci kávy překračují denní doporučenou dávku kofeinu. V těle tak roste tolerance a abyste cítili účinky, potřebujete vypít víc a víc kávy.

Kávomil Cornelis radí....

Co se spotřeby kávy týče, řadím se taky spíš mezi seveřany. A to nemusí být ani zima. Nicméně 30 šálků kávy denně by bylo moc už i na mě.

Když nad tím ale teď tak přemýšlím, neměli bychom jako pražírna zvážit expanzi do Finska? Aspoň přes zimu.      

Proč pít v zimě kávu

I v našich zeměpisných šířkách klesají teploty pod nulu, den je krátký a tma naopak dlouhá. Slunce ani ve dne skoro nevychází a když už, tak moc nehřeje.

Důvodů, proč se ohřát zevnitř, je hned několik:

  1. Získáte potřebnou energii ve dnech, kdy je slunečního svitu pomálu a pocitově tma skoro celý den.
  2. Podpoříte játra, namáhaná střídáním teploty a blízkou změnou počasí na jarní. Proto také tolik lidí drží různé jarní detoxy a jiné očisty, které ale lékaři moc rádi nevidí.
  3. Zlepšíte svou krátkodobou paměť, která při chmurném počasí leniví. Zrychlí se i vaše postřehy.
  4. Prohřátím zevnitř se budete cítit méně unavení a bude se vám lépe pracovat.
  5. Káva svědčí i náladě, kterou podpoříte už jen vůní čerstvého nápoje.

espresso_lungo

Další možnosti, jak bojovat proti zimní únavě

Ptáte se dál, co proti zimní únavě? Možností je několik a každý si musí vyzkoušet, co mu funguje nejlépe. 

Nabízí se třeba:

  • Pravidelně krátce a intenzivně větrat. Okysličíte tak vzduch i své tělo.
  • Každých zhruba 30 minut se zvednout a protáhnout. Vystřídat to můžete i s krátkým aerobním cvičením, kde se zadýcháte.
  • Vyhněte se stresu. Víme, snadno se to řekne. Ale zima a zimní únava jsou tu proto, abychom si odpočinuli a připravili se na produktivnější měsíce. Zkuste to dodržet a víc odpočívat a relaxovat. Stačí poslouchat své tělo a když touží po odpočinku, dopřát mu ho.
  • Zajděte do sauny, na masáž nebo do bazénu. Některé wellness metody prohřívají, jiné uvolňují, některé dokonce obojí. Vyzkoušejte, co na vás funguje nejlépe.
  • Věnujte čas nejbližším, včetně domácích mazlíčků. Dodají vám energii a práce vám pak půjde o to líp.
  • Naučte se něco nového. Stačí drobnosti: vyzkoušejte nový hudební nástroj, naučte se pár cizích slovíček, zacvičte si podle YouTube. Energii vám dodají třeba lekce tai či nebo jógy.

Americano_2 

Kdy a jak pít kávu, aby vás nakopla co nejvíc

Z našeho článku kdy pít kávu během dne už víte, že začít den horkým nápojem je jednoznačně dobrý nápad. Doplní totiž energii hned po ránu. Dál už záleží na vás, kdy vaše energie klesá. U někoho během dopoledne, u většiny z nás spíš odpoledne po obědě.

Každopádně ale platí následující tipy pro pití kávy:

  1. Chcete-li doplnit energii rychle, uvařte si klasické malé espresso a vypijte ho rychle.
  2. Když naopak potřebujete, aby vám energie vydržela dlouho, popíjejte kávu pomalu a uvařte si klidně větší hrnek.
  3. Myslete na to, že kofein v těle zůstává dlouhé hodiny. Po cca 5 hodinách stále dobře účinkuje, v těle ho zůstává zhruba polovina. Po dalších 5 hodinách ubyde další polovina a stále zůstává cca 25 %. Pokud pití kávy v odpoledních hodinách narušuje váš spánek, nabízí se bezkofeinová káva. Na chuti už téměř nic nepoznáte a stále nakopává svou vůní i cennými mikroživinami. 

Jakou přípravu kávy zvolit?

I tohle musíte vyzkoušet. Nám se osvědčila dopoledne překapávaná káva. Je kofeinově slabší a můžete si dolévat, kdykoli si vzpomenete. Po obědě už ale často nestačí, protože potřebujeme větší vzpruhu. Chce to prostě něco silnějšího. Zkuste třeba espresso nebo lungo z některé z našich espresso směsí. Nebo speciálně vytvořenou zimní kávu.

#produkty#/espresso-smesi/

Arabica versus robusta

Pokud jdete opravdu po síle, robusta obsahuje 2,2 až 2,7 % kofeinu, což je oproti arabice asi o polovinu méně. Ale jak už to tak bývá, je to něco za něco. Robusta má zemitou a často až hořkou chuť, a to hlavně na dozvuku. Bývá tak součástí směsí s arabikou a samostatně ji téměř koupíte.

arabika_vs_robusta

V naší pražírně ji najdete třeba v silné směsi Fuerte Espresso. Obsahuje jí celých 50 % a zbytek tvoří chuťově rozmanitější arabica.

Co říkají zahraniční zdroje?

Blogeři z různých koutů světa upozorňují na obsah vitaminu B12 a hořčíku v kávě, které v zimě tělo zvlášť ocení. Spojují pití horkých nápojů s podporou imunity a ochranou před chřipkou a jinými respiračními onemocněními. 

Na podzim spotřeba kávy roste

Podle New Ground Coffee magazine roste každoročně světová spotřeba kávy na podzim a v zimě o 12 %. Na léto zase o něco poklesne a tak pořád dokola. Redaktoři to vysvětlují tím, že je pro tělo výhodné pít kávu v zimě a umí si o ni říct.

Pozor ale na nadměrný příjem kofeinu

Ten naopak blokuje schopnost těla řídit svou teplotu. Držte se raději ověřených 3 až 4 šálků kávy běžné velikosti.

Užijte si zimu v teple, zdraví a s dostatkem energie.